FRISQ augustibrev – Möt vår nya VD

Medan många har varit på sommarsemester har spännande saker hänt på FRISQ. George Thaw, med mer än 30 års erfarenhet av att bygga snabbväxande, internationella hälso- och teknikföretag, har axlat rollen som VD på interimbasis. I denna månads nyhetsbrev lär vi känna honom lite bättre.

Välkommen till FRISQ! Hur hamnade du här?
– Jag har stöttat FRISQ-teamet som senior rådgivare i några månader. Vi klickade direkt och när de erbjöd mig den här positionen var det en självklarhet att tacka ja. Det är inte ofta du får chansen att påverka människors liv positivt och samtidigt spara skattebetalares pengar och ge vårdpersonal bättre verktyg och insikter. Att jag ansluter mig till ledningsgruppen ökar bandbredden och gör det möjligt för oss att fördjupa och utvidga relationer med kunder och partners.

Vad driver dig?
– Jag snubblade över health-techindustrin för cirka 15 år sedan när jag arbetade med att implementera Storbritanniens nationella IT-program för hälso- och sjukvård. Det var häpnadsväckande att se det skick infrastrukturen var i. Jag har också fått se hur dåligt systemet fungerar från första parkett när min mamma blev sjuk. Jag och mina syskon blev då tvungna att navigera en medicinsk labyrint för att stötta henne, och prata med ett antal olika hälso-och sjukvårdsexperter för att förstå vad som pågick. Sedan dess har jag ägnat min karriär åt att förbättra medicinsk infrastruktur utifrån mina erfarenheter av att bygga och expandera health-tech företag. Jag är stolt över att säga att det som tog mig och mina syskon fem månader, kan FRISQ göra på bara några minuter. När jag visar upp produkten för kunder och partners är det ett halleluja-ögonblick. Nu vill jag se till att fler får möjligheten att använda det.

Vilka förändringar kommer ditt ledarskap att medföra?
– Jag har gjort den här resan många gånger förut och vet hur man snabbt växer ett bolag, kommersialiserar en produkt, bildar strategiska allianser och går in på nya marknader. Nu har vi en första produkt på plats och det är dags att accelerera. FRISQ har en enorm potential att växa och revolutionera sjukvårdsindustrin, inte bara i Sverige utan runt om i världen.

Kommer du att sätta upp nya mål?
– Bolaget står i nuläget kvar vid tidigare kommunicerade mål, men Covidsituationens effekter på samhället i allmänhet och sjukvården i synnerhet, gör att bolagets mål kan komma att revideras när sjukvårdens verksamhetsplaner blir mer överskådliga under hösten. Pandemin har gjort det uppenbart att förändring behövs och att digitala verktyg som FRISQ – som främjar distanssamarbete och tillgänglighet – har en viktig roll att spela för vårdens framtid. Vi utvärderar just nu förändringarna på marknaden och genomför en strategisk analys av företaget för att anpassa marknadsföringsstrategin, produkten och teamet så att FRISQs kan nå sin fulla potential.

Du är britt och delar din tid mellan Stockholm och London. Vad tycker du om Sverige?
– Det finns en framstående entreprenörsanda i Sverige med en nästan naiv ambition att göra världen till en bättre plats, som man inte kan låta bli att älska. Efter Silicon Valley producerar den svenska huvudstaden flest enhörningar per capita i världen. Nu hoppas jag att FRISQ kommer att göra för hälsoindustrin det Spotify gjorde för musikbranschen och Klarna och iZettle gjorde för finansvärlden – driva demokratisering, tillgänglighet och transparens.

Var kommer FRISQ vara om fem år?
– Vi kommer att vara smörjmedlet i sjukvårdens maskineri, möjliggöra bättre patientengagemang och förse akademiker och vårdpersonal med världsledande insikter. 

Tidigare VD Martin Irding har, efter fyra år på posten, fått en ny roll som Chief Customer and Partner Engagement Officer. Det gör att han kan fokusera på det han brinner för – att arbeta med och stärka FRISQs kunder och partners. Under hans ledning har FRISQ Care utvecklats från koncept till en fungerande produkt samt etablerat relationer med Sveriges tre största vårdregioner – Västra Götaland, Stockholm och Skåne.

Läs mer om George Thaw här.