FRISQ ordnade seminarium i Almedalen – ”Så räddar patienten vården – med digitala tjänster bygger vi en patientcentrerad vård, från start till slut”

Den 4 juli hade vi vårt Almedalsseminarium där vi diskuterade hur patienten kan rädda vården och för första gången gav en förhandsvisning av FRISQ:s nya tjänster som lanseras i höst. Intresset var enormt med över 140 nyfikna personer på plats! Stort tack alla som kom förbi och diskuterade, frågade och lyssnade. Bättre start på sommaren kunde vi inte fått! 

Om seminariet

Tisdagen den 4 juli anordnade FRISQ seminarium i Almedalen, med temat ”Så räddar patienten vården – med digitala tjänster bygger vi en patientcentrerad vård, från start till slut”.

Svensk sjukvård står inför enorma utmaningar. I OECD-länderna pågår en demografisk utveckling som gör att allt fler människor kommer att behöva allt mer vård – samtidigt som det blir allt färre som kan finansiera och utföra den. Lägg till ökande kvalitetskrav på vården och inte minst nya förväntningar och beteenden från patienterna, så står det klart att innovation, digitalisering och patientcentrering måste prioriteras på allvar för att skapa en trygg, jämlik och framtidssäkrad vård.

Från patientens synvinkel är det numera en självklarhet för många att man både vill och kan göra betydligt mer själv. Vi vet att mer patientdelaktighet avlastar vården och ökar kvaliteten. Men om detta nu stämmer, hur kommer det sig att patienten upplever sig vara mindre informerad och delaktig nu jämfört med för tre år sedan, enligt Vårdanalys rapport från mars 2017?

Vården känner också av denna förändring och står inför ett paradigmskifte sett till hur de möter patienten. Vi går från en miljö där vården självständigt lagt upp behandlingsplaner, till att patienter äger sin egen hälsa, vårdplan och själva väljer med vilka hen vill dela sin vårdresa med. Att kunna organisera vårdprocessen kring patienten, genom att sömlöst kunna dokumentera, planera och kommunicera – i realtid, och integrerat i nuvarande system – med både vårdteam och patient, behövs mer än någonsin.

Sverige har en uttalat hög ambitionsnivå inom e-hälsoområdet och detta har skapat unika förutsättningar för företag som FRISQ att utveckla innovativa tjänster. Ett exempel är nya tjänsten FRISQ Care där vårdgivare och patient får ett modernt verktyg för behandlingsplaner. Genom att involvera patienten i sin egen behandlingsplan kan vi öka patientdelaktighet och kvalitet, samtidigt som vården får hjälp att koordinera arbetsflöden och kommunicera direkt med patienten.

Med detta som grund bjöd vi på FRISQ in till diskussion om hur patienten själv kan driva innovation genom egenvård, exempelvis genom användandet av stödjande mobilapplikationer, och hur mycket ansvar vården har i denna förändringsresa att införa nya arbetssätt och tillhandahålla digitala verktyg som involverar patienten i sin behandling.

Medverkande på scen

  • Göran Hägglund, moderator, Fd socialminister
  • Annika Sjöberg, Kommunikationschef, Reumatikerförbundet
  • Britt-Marie Ahrnell, Debattör och anhörig cancervården, Ahredo
  • Anders Ullman, Överläkare, Sahlgrenska KOL-centrum
  • Peter Graf, VD, TioHundra
  • Johan Assarsson, VD, Inera