Lars Björk, investerare och styrelseledamot i FRISQ.

Qliks tidigare VD Lars Björk om investeringen och styrelserollen i FRISQ

Lars Björk ledde under 10 år företaget Qlik. Under hans tid på bolaget gick de från en liten tech-startup i Lund till en global framgångssaga, som då bolaget köptes ut från Nasdaq-börsen 2016 värderades till 25 miljarder kronor. Sedan han slutade har han fått många förfrågningar – både om styrelsepositioner, nya jobb och investeringar. Men hittills har han varit restriktiv. Under förra året valde han dock att investera i- samt ta plats i healthtech-bolaget FRISQ:s styrelse. Nu berättar han varför.

– Jag ser många likheter mellan FRISQ och Qlik, och när det kommer till vård och omsorg så kommer ekvationen inte gå ihop utan tech. I USA kommer sjukvården att stå för 28% av BNP 2040 om trenden inte bryts.

Qliks mjukvara kan kategoriseras som “business intelligence”, men används även för datavisualisering. Utöver att tillföra verktyg som förenklar vårdanställdas och patienters vardag, har FRISQ och Qlik därmed både liknande och kompletterande funktioner: FRISQ skapar stora mängder data från vårdplaner och behandlingar, som möjliggör mätning av utfall och optimering. Qliks programvara kan hjälpa till att visualisera och analysera den data som samlats in.

– En skillnad mellan FRISQ och Qlik är att Qlik inte involverar slutkundens beteende. Att FRISQ involverar patienten ser jag som en stor styrka, och är något som även liknande bolag inom finansbranschen jobbat med.

Lars Björk beskriver expansion och kultur som två av de viktigaste faktorerna för att göra ett svenskt bolag framgångsrikt globalt. Qlik inspirerades av IKEA, och skickade nya kollegor på introduktionskurser i Lund för att behålla kulturen man byggt, oavsett var de skulle jobba senare. Sverige, menar han, är en bra testmarknad, samtidigt som det är viktigt att snabbt tänka större.

– Den effekt man strävar efter när man presenterar företaget för någon – till exempel en kund – är “the uncontrollable smile”. Det innebär att man ser hur personen är på väg att le, men håller tillbaka det för att inte verka alltför entusiastisk och förstöra en förhandling. När vi presenterar FRISQ är det en vanlig reaktion.

Lars Björk kommer med sin kompetens att stödja FRISQ i sina expansionsplaner – både i Europa och USA. Han menar att det är viktigt att betrakta det sistnämnda landet mer som en kontinent.

– Genom att etablera sig i folktäta områden på östkusten kan man bygga upp en position, och sedan sprida sig inåt landet. Man måste vinna en bit i taget och kan inte förvänta sig att få allt på en gång.

För mer information om FRISQ – och för att se Lars Björks presentation på FRISQ:s kapitalmarknadsdag, klicka här.